raccourci ubp separateur ubp ent_raccourci separateur ubp acte separateur ubp bfm

Vous êtes ici : Accueil > Didier JOURDAN

Didier JOURDAN

Version française

JPEG - 25.8 ko
Didier Jourdan
Photo : Jérôme Pallé

Didier Jourdan est professeur à l’université Blaise Pascal.
Agé de 51 ans, il est titulaire de l’agrégation, d’un doctorat en neuropharmacologie et d’un doctorat en éthique.

Chercheur au laboratoire ACTé EA 4281, il est spécialiste de la prévention et de l’éducation à la santé. Il est l’auteur de 75 articles dans des revues scientifiques référencées, de 8 livres et de plus de 200 communications. Particulièrement attentif à la dissémination du savoir scientifique, il a également rédigé de nombreux articles dans des revues destinées aux professionnels de la santé et de l’éducation.

Il enseigne à l’ESPE Clermont-Auvergne notamment au sein du master « éducation et santé publique » qu’il a créé en 2004 mais également dans le cadre du master international francophone des métiers de la formation. Il prend part à la formation continue des professionnels de l’éducation et de la santé.

Il est professeur associé à l’Université de Limerick (Irlande) et est engagé au sein des principaux réseaux internationaux dans le champ de l’éducation et de la promotion de la santé (IUHPE, SHE network, ISHN). Il joue un rôle actif dans les collaborations internationales centrées sur la recherche en matière de santé en milieu scolaire.

Didier Jourdan a dirigé l’IUFM d’Auvergne de septembre 2010 à 2013 et a été vice-président de l’université Blaise Pascal en charge de la politique territoriale et de la formation tout au long de la vie d’avril 2012 à janvier 2014.
Membre du Haut conseil de la Santé Publique, il est Président de la commission "Prévention, Education et Promotion de la santé". Il travaille notamment sur la santé en milieu scolaire et sur les politiques territoriales de santé.
Il dirige l’ESPE Clermont-Auvergne depuis septembre 2013

Biographie

Une formation à l’articulation de l’éducation et de la santé publique

  • Agrégation de Sciences, juin 1986
  • Diplôme d’université : "Santé et Education", Université NANCY I, juin 1990
  • Diplôme d’université : "Conduites Addictives", Université CLERMONT I, juin 1997.

Un doctorat et une habilitation à diriger les recherches en neurosciences

  • Diplôme d’études approfondies : Neurosciences, Université PARIS VI, juin 1992
  • Diplôme d’université : "Pharmacologie Générale", Université CLERMONT I, juin 1993.
  • Diplôme d’université : "Pharmacologie Clinique", Université CLERMONT I, juin 1994.
  • Doctorat d’Université (Neuropharmacologie) : Université CLERMONT I, janvier 1995
  • Habilitation à diriger des recherches en Neurosciences : Université CLERMONT I, février 2001.

Un doctorat en éthique de l’éducation à la santé

  • Doctorat d’Université (Ethique de l’éducation à la santé) : Université STRASBOURG II, septembre 2010

Une formation au management

  • Seminar dignity & respect, University of Limerick June 2009
  • Formation des directeurs de composante, ESEN, octobre 2010
  • Certificate in University & College Administration Level I, University of WINNIPEG,
  • Financial Management & Budgeting September 2011
  • Mission, Culture, and Governance October 2011
  • Effective communication April 2012

English version

Profile

  • Didier Jourdan is Professor at the Blaise Pascal University in Clermont-Ferrand France. He’s the Dean of the faculty since 2010. He’s also Invited Professor at the University of Limerick Ireland
    He holds two PhDs in Science (University of Auvergne) and Ethics (University of Strasbourg).

Teaching & research

He teaches health education in the faculty of education and is the director of the masters course “education and public health”.
Didier’s research interests currently include evidence-based practice in the field of health education and promotion and in particular the link between the promotion of health in schools and educational outcomes.

  • His research concerns three main fields :
    • Practices in Health Education and Health Promotion in Schools
    • Assessement of the impact of Health Education and Health Promotion Programs
    • In Service and Pre Service education in health education and health promotion
      He is currently supervising 6 PhD students.
      He’s the head of the ‘health education in schools’ research team (PAEDI EA 4281).
  • Didier is also leading a collaborative international research project in Europe with Patricia mannix Mc Namara (University ofLimerick). Their focus is to :
    • Identify and share relevant information and resources on health education and health promotion in teacher education
    • Stimulate international partnership work
    • Advocate for inclusion of health promotion and health education in the training of all teachers
    • Support institutes/colleges/universities in the provision of initial and in-service teacher education
    • Promote international research in the field

Community involvement

He is one of France’s leading health promoters and health educators and is the founder of the French teacher training colleges’ health education network.This network, created in 2005, aims to support and develop the health education training provided for student teachers. The research team leads the French health promotion program “learning to live together better” and writes teaching and learning materials.

Recent publications

Selected peers reviewed papers

  • Deasy C, Jourdan D, Pironom J et Mannix-Mc Namara P (2014) Psychological distress and lifestyle of students : implications for health promotion" accepted for publication in Health Promotion International.
  • Carvalho G, Jourdan D (2014) Literacia em saúde na escola : a importância dos contextos sociais in ensino de ciências : múltiplas perspectivas, diferentes olhares pp 99-123 http://www.editoracrv.com.br/?f=produto_detalhes&pid=30713
  • Jourdan D (2013) Un dispositif d’éducation pour la santé fondé sur la formation et l’accompagnement des acteurs à l’échelle du territoire Santé Publique 2013/4 (Vol. 25) http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=SPUB_134_0421
  • Jourdan D (2013) “Learning to live better together” : enabling schools and communities to implement a health promotion policy and minimize health inequalities in France » in WHO Improving the lives of children and young people : case studies from Europe
Volume 3. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/232505/e96926.pdf
  • Guével MR, Pommier J et Jourdan D. (2013) Evaluation d’un dispositif de formation et d’accompagnement en promotion de la santé dans les écoles primaires françaises : implications pour la pratique. Global Health Promotion 1757-9759 ; Vol 20 Supp. 2 : 13–19 http://ped.sagepub.com/content/20/2_suppl/13.abstract.fr
  • Mannix McNamara P, Moynihan S, Jourdan S, Lynch R (2012),"Pre-service teachers’ experience of and attitudes to teaching SPHE in Ireland", Health Education, Vol. 112 Iss : 3 pp. 199 – 216
  • Mannix-McNamara P., Carew Eichholza E., Vitale A., Jourdan D. (2012) Experiences of clients who have made the transition from the psychiatric hospital to community service provision : a phenomenological approach. International Journal of Mental Health Promotion Volume 14, Issue 1, 2012 pages 44-56
  • Mannix Mc Namara P., O’Grady E., Pironom J., Devaney E. and Jourdan D. (2012) “Tackling social and health inequalities : vulnerability among the young lesbian, gay, and bisexual population in Ireland” Psychology and Sexuality
  • Jourdan D., Stirling J., Mannix Mc Namara P. and Pommier J. (2011) The influence of professional factors in determining primary school teachers’ commitment to health promotion Health Promot Int. 2011 Jan 4. http://heapro.oxfordjournals.org/content/early/2011/01/04/heapro.daq076.abstract
  • Pommier J., Guével MR. and Jourdan D. (2011) A health promotion intervention in French primary schools based on teacher training and support. Glob Health Promot. 2011 Mar ;18(1):34-8.
  • Pommier J., Guevel MR and Jourdan D. (2010) Evaluation of health promotion interventions in school setting : a study design based on a realistic approach using mixed methods BMC Public Health 2010, 10:43 http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-10-43.pdf
  • Jourdan, D., Mannix Mc Namara, P., Simar, C., Geary, T. & Pommier, J. (2010). Factors Influencing Staff Contribution to Health Education in Schools. Health Education Research, 2010, Mar 5, 519-530. http://her.oxfordjournals.org/content/25/4/519.abstract
  • McNamara, P.-M., Geary, T. & Jourdan, D. (2010). Gender Implications of the teaching of Relationships and Sexuality Education for health promoting schools. Health promotion international 2010 Aug 12. http://heapro.oxfordjournals.org/content/early/2010/08/12/heapro.daq046.abstract
  • Jourdan, D., Diagne, F., Diouf, A., Mannix Mc Namara, P. & Berger, D. (2010) Reproductive health of the adolescents : the determinants of the implication of professionals in the prevention of non-communicable diseases. Global Health Promotion. 17 (2), 76-82. http://ped.sagepub.com/content/17/2_suppl/76.abstract.fr
  • Jourdan D., Pommier J. and Quidu F. Practices and representations of health education among primary school teachers Scand J Public Health. 2009 Oct 22 http://sjp.sagepub.com/content/early/2009/10/22/1403494809350518.abstract
  • Pommier J., Jourdan D., Berger D., Vandoorne C., Piorecka B. and Simões de Carvalho G. Health professionals’ involvement in school health : perspective from seven European countries Eur J Public Health. 2009 Aug 17 http://eurpub.oxfordjournals.org/content/early/2009/08/17/eurpub.ckp117.full
  • Carvalho GS, Jourdan D, Gonçalves A, Dantas C and Berger D (2009) Addictive substances : textbook approaches from 16 countries The Journal of Biological Education Vol 44 No 1 Winter 2009 http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a931098872~frm=titlelink
  • Jourdan D., Samdal O., Diagne F. and Carvalho G.S (2008) The Future of Health Promotion in Schools goes through the strengthening of Teacher Training at a global level Promot Educ. 2008 Sep ;15(3):36-8 http://ped.sagepub.com/content/15/3/36.abstract
  • Hennequin M, Moysan V, Jourdan D, Dorin M, Nicolas E (2008) Inequalities in oral health for children with disabilities" PLoS One. 2008 Jun 25 ;3(6):e2564. http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0002564
  • Guével M.R., Jourdan D. (2008) Assessment of a national network : the case of the French teacher training colleges’ health education network Health Educ Res. 2009 Jun ;24(3):430-41 http://her.oxfordjournals.org/content/24/3/430.full

Books

ENT

Nous suivre

fb
tweet
rss
youtube
video_campus